Τετάρτη, 12 Αυγούστου 2015

ANTONIO CORSO:ΚΕΡΑΜΙΚΑ ΤΟΥ 4ου Π.Χ,ΣΤΟΝ ΤΥΜΒΟ ΚΑΣΤΑ

(Αποκλειστική δημοσίευση του visaltis.net)

Ο ιστορικός τέχνης παγκόσμιας ακτινοβολίας αποκαλύπτει λεπτομέρειες, μερικές για πρώτη φορά.

Ο κ. Antonio Corso εκτός από αρχαιολόγος και ιστορικός τέχνης, που θεωρείται παγκοσμίως αυθεντία στην αρχαιοελληνική γλυπτική είναι και συνεργάτης της κ. Περιστέρη οπότε η παρέμβασή του θεωρείται απολύτως αξιόπιστη και ιδιαιτέρως σημαντική, αφού επικαλείται την πλέον υπεύθυνη πηγή πληροφόρησης.

Επιβεβαιώνει ότι στον τάφο βρέθηκε «τεράστια ποσότητα κεραμικής του 4ου αιώνα», επικαλούμενος ως πηγή, την ίδια την κ. Περιστέρη, επισημαίνοντας μάλιστα ως προς τον αριθμό της ότι ακόμη και ένας έμπειρος αρχαιολόγος δεν θα μπορούσε να την μελετήσει σε 30 λεπτά.

Πιο αναλυτικά: Σημαντικές πληροφορίες αντλήσαμε από λεπτομέρειες που δίνει ο κ. Αntonio Corso στην ομάδα του facebook "ΤΟ ΜΥΣΤΗΡΙΟ ΤΟΥ ΤΥΜΒΟΥ ΚΑΣΤΑ-Η ΕΡΕΥΝΑ ΣΥΝΕΧΙΖΕΤΑΙ" που διερευνά όπως δηλώνει και ο τίτλος της,
το μυστήριο του Τύμβου Καστά, μετά την έκταση που πήρε το δημοσίευμα της Αυγής, περί της χρονολόγησης του τάφου στους ύστερους ελληνιστικούς χρόνους, δηλαδή στο β' μισό του 2ου - 1ου αιώνα π.Χ. και όχι στον 4ο π.Χ αιώνα, όπως έχει ειπωθεί από την ανασκαφική ομάδα.



Μέλος της ομάδας κατά τη διάρκεια συζήτησης έθεσε μερικά ερωτήματα στον κ. Corso: Το μνημείο όντως κατασκευάστηκε το τελευταίο τέταρτο του 4ου αι.π.Χ. αλλά αν μετά από βανδαλισμό η λεηλασία του από τους Γαλάτες του Πύρρου, οι "τελευταίοι Μακεδόνες θέλησαν να το ανακατασκευάσουν, να το ανακαινίσουν με επιπρόσθετα διακοσμητικά στοιχεία ή ακόμη ίσως και να αλλάξουν την χρήση του δηλ. την λατρεία του ήρωα αλλά μετά από φόβο για την απειλή των Ρωμαίων το σφράγισαν..
1) Θα μπορούσε έτσι να εξηγηθεί η χρονολόγηση των κεραμικών η τοιχογραφιών στον 2ο αι.π.Χ;;
 2) τί έχει γίνει, κατά την γνώμη σας, με το προτεταμένο πόδι της δεξιάς Καρυάτιδας, αυτό που φαίνεται στις φωτο σαν να είναι σπασμένο; είναι αποτέλεσμα βανδαλισμού; 3)επίσης η μορφή της κεφαλής της σφίγγας είναι αρσενική;

Η απάντηση του κ. Corso ήταν σαφής, άμεση και ουσιαστική:

Πιστεύω ότι τα έργα ζωγραφικής είναι από τα τέλη του 4ου αιώνα. Δεν έχω δει την κεραμική αλλά όταν θα πάω εκεί, το συντομότερο (στο τέλος του Αυγούστου) θα σας πω τι νομίζω για την κεραμική. Ωστόσο, η Περιστέρη μου είπε ότι η ποσότητα της κεραμικής είναι τεράστια και μέσα σε 30 λεπτά, ακόμη και οι Μακεδόνες αρχαιολόγοι οι οποίοι πήγαν εκεί, στο τέλος του Μαΐου, δεν θα προλάβαιναν να δούν όλη την κεραμική. Η Περιστέρη μου είπε επίσης ότι υπάρχει και κεραμική του τέλους του 4ου αιώνα, οπότε κατά πάσα πιθανότητα δεν είναι αλήθεια ότι υπάρχει μόνο κεραμική του 2ου αι.
2. Για να απαντήσω στο δεύτερο ερώτημα, θα πρέπει να δω τις Καρυάτιδες με τα ίδια μου τα μάτια, κάτι που θα κάνω στο τέλος του μήνα.
3. Όχι, το κεφάλι της Σφίγγας είναι θηλυκό.

Όμως ο κ. Corso υπενθύμισε και μερικά άλλα στοιχεία του μνημείου που καταδικνύουν ότι είναι μακεδονικός τάφος ο λόφος Καστά.

Οι Μακεδόνες στρατιώτες του Λέοντα
Θύμισε την ανακοίνωση του αρχιτέκτονα του μνημείου κ. Μιχάλη Λεφανζή ότι στο βάθρο του Λέοντα υπάρχουν Μακεδόνες στρατιώτες με ασπίδες και σάρισσες, που προφανώς συνδέονται με μία νίκη τους, ενώ σε ερώτηση αν εκτιμά ότι κατασκευάστηκε το μνημείο, τότε που επέστρεψαν οι Μακεδόνες από την Ανατολή μετά τον θάνατο του Αλεξάνδρου ή ίσως και με την εντολή του, ο κ. Antonio Corso απάντησε καταφατικά, Συμπλήρωσε στη συνέχεια ότι τα «υποδήματα» των Καρυάτιδων ειναι τυπικά του 4ου αιωνα π.Χ και πως δεν υπάρχουν τέτοιοι τύποι στο τέλος του 2ου αιώνα π.Χ.

Τα φτερά των σφιγγών παραπέμπουν στο Λύσσιπο; 
Επίσης, συμφώνησε με σχόλιο κάποιου μέλους της ομάδας ότι τα φτερά των σφιγγών όχι μόνο μοιάζουν με τα φτερά του "Έρωτα τοξότη" ρωμαικού αντίγραφου 1ου-2ου αι. μ.Χ. χάλκινου πρωτότυπου έργου του Λύσσιπου από την Ηφαιστία αλλά και πως τα φτερά των σφιγγών μας παραπέμπουν σε σχέση με το καλλιτέχνη που τις κατασκεύασε, στον Λύσσιπο! Είναι δε ένα στοιχείο που για πρώτη φορά λέγεται και είναι ιδιατέρως σημαντικό, όπως και το παρακάτω:

 Η επιτήμβια στήλη

Οι παραστάσεις που διακρίνονται στα ζωγραφισμένα επιστύλια . (Δηλ. η Νίκη, ο τρίποδας, ο ταύρος, το φοινικόδεντρο κ.ο.κ ) είναι περισσότερο δισδιάστατες και όχι τρισδιάστατες όπως είναι των ελληνιστικών χρόνων. Επεμένως και από τη ζωγραφική οδηγούμαστε πάλι στον 4ο αι. π. Χ.

 Αναμένεται με μεγάλο ενδιαφέρον η συνέχεια καθ΄ οτι το Υπουργείο Πολιτισμού επιμένει στην χρονολόγηση του τάφου στο β' μισό του 2ου - 1ου αιώνα π.Χ. και όχι στον 4ο π.Χ αιώνα, όπως υποστηρίζει η ανασκαφική ομάδα, με μερικά από τα επιχειρήματα που φέρει να είναι και αυτά που μόλις διαβάσαμε παραπάνω και αφορούν συμπεράσματα του κ. Corso.

©www.visaltis.net 




©www.visaltis.net - Επιτρέπεται η αναδημοσίευση του περιεχομένου της ιστοσελίδας εφόσον αναφέρεται ευκρινώς η πηγή του και υπάρχει ενεργός σύνδεσμος(link ). Νόμος 2121/1993 και κανόνες Διεθνούς Δικαίου που ισχύουν στην Ελλάδα.

3 σχόλια:

Xenokrates apo Bienni είπε...

Το Υπουργειο Πολιτισμου η ορισμενοι αρχαιλογοι του υπστηριζουν οτι δεν einai του 4ου αιωνα, που υποστηριζει η κ. Περιστερη, υπευθυνη της ανασκαφικης ομαδας, αλλα του 2ου αιωνα π.Χ.

Υπαρχει δηλαδη διχογνωμια, που αν εχει κομματικα κινητρα την αληθεια θα την μαθουμε μονον απο ξενους. Αν ποτε...

Ακομη και σ αυτον τον τομεα: Τι ειχες Γιαννη, τι ειχα παντα!

Ανώνυμος είπε...

Ιστορία-μπέρδεμα.Ποιος λεει αλήθεια και ποιος ψέμματα;
Μήπως να βάζαμε και στον τάφο μνημόνιο και να ερχόταν ξένοι επίτροπες να το εκτιμήσουν;

Ανώνυμος είπε...


Εύρηκα!
Aκμάζοντος τού Θέρους, εν Σωτηρίω έτει 2014 μ.σ.χ.χ. εν τή Ιερά τε καί Κραταιά τώ πάλαι πόλη Αμφιπόλη, σκαπάνη επωνύμου - καί νύν διασήμου καί πολλάκις βραβευθείσης! έκτοτε από τό ρωμέϊκον κατεστημένον, περισπούδαστης αρχαιολόγου - τμήμα καταχωμένου ταφικού μεγαλοπρεπούς μνημείου «επιφανούς» Μακεδόνος απεκάλυψεν - Τύχη Αγαθή- αναφωνήσασα περιχαρής καί δακρύεσσα, ώς άλλος Αρχιμήδης: Εύρηκα! Εύρηκα!
-Συνελθόντες άπαντες οι «επαΐοντες» τε καί Ταγοί τής Πολιτείας, τοπικοί τε καί περιφερειακοί μά πρό πάντων κεντρικοί, σοφολόγοι, δημοσιολόγοι, κατ΄επίφασιν επαΐοντες ή ού, μυωπικούς ή ού φακούς φέροντες, συνεφώνησαν έμπροσθεν τών μαρκουτσίων καί τηλεπαραθύρων ή ού, διαφωνούντες, ερίζοντες ή ξιφουκλούντες καί σείοντες τίτλους σπουδών, κρατικοδιαίτων θέσεων ερωτώμενοι, περί τού τίνος μεγίστου η μνήμη ενθάδε τιμάται άρα γε; έμπλεοι εθνικής υπερηφανείας!!!
- Ουδείς, όμως, εκ τών συνελθόντων - καί συνερχομένων έκτοτε εσαεί μάλλον αυθαιρέτως ή αυτοκλείτως, εποιήσατο μνείαν τό περιβόητον: «ες γαίαν φέρειν» των σαούλ ή πάουλους-(αποστόλου των εθνών αποκαλουμένου)- μεγάλου θεοδοσίου, μομμίου, αλαρίχου, αρκαδίου, ονωρίου καί λοιπών διαδόχων των, επίσης μεγάλων, τά μελανά φέροντες.
- Ουδείς εποιήσατο μνείαν, περί τού αφάντου εκ τής Ιστορίας Ημών τού Χρυσοφόρου Παγγαίου Όρους καί πέριξ τούτου, Ιερών τόπων Ελλήνων! Ουδείς.
- Ουδείς εποιήσατο μνείαν...καί άλλων τινών «καταχωμένων» εν τώ άμα, Ελληνικών Οικουμενικών Ιστορικών Τόπων, Τεμένων, Βωμών, Εστιών, Θεάτρων, Σταδίων, Γεγονότων. Ουδείς.
- Θρηνεί γάρ η γλαύξ, επί τών ερειπίων καί σπαραγμάτων τής Μνήμης τών νεόπτωχων μπίζνεσμαν, αρχαιοκαπήλων, βυζαντινορωμιών, ραγιάδων, νεοελλαδιτών.-