Τετάρτη, 3 Φεβρουαρίου 2010

ΥΠΑΤΙΑ Η ΑΛΕΞΑΝΔΡΙΝΗ- Η ΜΟΝΑΔΙΚΗ ΓΥΝΑΙΚΑ ΦΙΛΟΣΟΦΟΣ ΚΑΙ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΑΣ ΤΗΣ ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΑΣ


ΙΔΕΟΓΡΑΜΜΑ

Η Υπατία (370-418 μ.Χ.) υπήρξε νεοπλατωνική φιλόσοφος και μαθηματικός. Έζησε και δίδαξε στην Αλεξάνδρεια όπου και δολοφονήθηκε από όχλο που αποτελείτο από φανατικούς χριστιανούς.

Κόρη του μαθηματικού και αστρονόμου Θέωνα, έλαβε με τις φροντίδες του πατέρα της την καλύτερη δυνατή εκπαίδευση και ταξίδεψε στην Αθήνα και στην Ιταλία. Στην Αθήνα παρακολούθησε μαθήματα στη νεοπλατωνική σχολή του Πλούταρχου του Νεότερου και της κόρης του Ασκληπιγένειας αλλά μαθήτευσε και κοντά στο Πρόκλο και τον Ιεροκλή. Επιστρέφοντας στην Αλεξάνδρεια, έγινε επικεφαλής της εκεί σχολής των Πλατωνιστών (400 μ.Χ.), δίδαξε φιλοσοφία και μαθηματικά και αποτέλεσε πόλο έλξης για τους διανοούμενους της εποχής ενώ έκανε και εκτενή και ουσιώδη σχόλια στα μαθηματικά έργα του Διόφαντου και του Απολλώνιου. Δυστυχώς παρότι η .......
ίδια η Υπατία υπήρξε πολυγραφότατη κανένα από τα έργα της δεν σώζεται και έχουμε μόνο αναφορές για αυτά. Πολλοί από τους μαθητές της ανήκαν στους ανώτατους κύκλους της αριστοκρατίας της πόλης και έγιναν σημαντικές προσωπικότητες, όπως ο έπαρχος της Αλεξανδρείας Ορέστης. Η ίδια επηρεάστηκε φιλοσοφικά από τους νεοπλατωνικούς Πλωτίνο και Ιάμβλιχο.

Επειδή η δράση της θεωρήθηκε επικίνδυνη για την εξάπλωση του Χριστιανισμού, σταδιακά καλλιεργήθηκε κλίμα εναντίον της που οδήγησε στη βίαιη δολοφονία της από τον όχλο ή από ομάδες φανατικών μοναχών. Παρότι η ίδια είχε πολλούς φίλους χριστιανούς, για την ίδια προτίμησε να μείνει πιστή στις αρχαιοελληνικές παραδόσεις. Το μανιασμένο πλήθος την ξεγύμνωσε και τη πετροβόλησε μέχρι θανάτου, στη συνέχεια το πτώμα της διαμελίστηκε και κάηκε στη πυρά. Ηθικός αυτουργός θεωρήθηκε ο επίσκοπος της Αλεξάνδρειας, Κύριλλος, ο οποίος είχε έρθει σε μεγάλη αντίθεση με τον Ρωμαίο Κυβερνήτη της Αιγύπτου και φιλικά διακείμενου προς την Υπατία, Ορέστη.
Η μνήμη της Υπατίας πιθανώς τιμάται από την Ρωμαιοκαθολική Εκκλησία στο πρόσωπο της Αγ. Αικατερίνης της Αλεξάνδρειας. Κατά άλλους αυτή είναι διαφορετικό πρόσωπο, μια άλλη χριστιανή Αλεξανδρινή διανοούμενη που δολοφονήθηκε ένα μήνα πριν την Υπατία.


Bookmark and Share

2 σχόλια:

ΚΥΝΙΚΟΣ είπε...

Πάλι καλά που βρέθηκαν οι ξένοι να κάνουν ταινία την ζωή της, γιατί οι νεοραγιάδες του "ελληνορθόδοξου" υβριδίου δεν τολμάνε να ψελλίσουν ούτε το όνομά της, ούτε φυσικά την αναφέρουν έστω και σαν υποσημείωση στα σχολικά βιβλία.Και ένα σχόλιο που αφορά την διαφήμιση της εταιρείας κινητής τηλεφωνίας και την Επανάσταση του '21 για την οποία τόσος λόγος έγινε τελευταία. Εδώ η επανάσταση και οι αγώνες του ελληνικού λαού αλλά και το ίδιο το ελληνικό κράτος εξευτελίζονται και ακυρώνονται μονίμως από τους μαυροφορεμένους σκοταδιστές που κατέχουν τις καλύτερες τοποθεσίες της χώρας, επικαλούμενοι μονίμως με εκείνο το …μειλίχιο θράσος τους αποφάσεις …βυζαντινών αυτοκρατόρων και οθωμανών σουλτάνων!!! Και βέβαια δεν αντιδρά κανείς αφού μέσα στον κρατικό μηχανισμό, από καταβολής ελληνικού κράτους, εκεί φωλιάζουν οι υψηλοί προστάτες και συνεταίροι τους. Κατά τα άλλα μας πείραξε η διαφήμιση μιας επιχείρησης…

Ανώνυμος είπε...

Οι χριστιανοί, για να στηρίξουν τις θεωρίες τους έπρεπε να απαγορεύσουν στους ανθρώπους κάθε πρόσβαση στην γνώση στην επιστήμη και την κοινή λογική. Διότι με αυτά οι θεωρίες τους δεν θα μπορούσαν να σταθούν. Το πώς στέκουν σήμερα είναι απορίας άξιο…
Έτσι λοιπόν αφού σπούδασαν τα ελληνικά γράμματα μετά έκλεισαν τις σχολές και γκρέμισαν τα πάντα.
Η Υπατία ήταν και αυτή ένα «αγκάθι» στο «θεάρεστο» έργο τους.
Οι τρεις ιεράρχες καθιερώθηκε να είναι οι προστάτες των γραμμάτων. Κάτι που είναι αστείο και απατηλό. Αφού οι ίδιοι εμπόδισαν την πρόσβαση των τότε ελλήνων στην μόρφωση και γνώση. Τα κηρύγματα των Πατέρων της Εκκλησίας και των χριστιανών αγίων είναι γεμάτα ύβρεις εναντίον των φιλοσόφων, όπως για παράδειγμα του Ιωάννη Χρυσοστόμου: «Που νυν εισι οι τους τρίβωνας αναβεβλημένοι, και βαθύ γένειον δεικνύοντες, και ρόπαλα τη δεξιά φέροντες, οι των έξωθεν (Ελλήνων) φιλόσοφοι, τα κυνικά καθάρματα, οι των επιτραπεζίων κυνών αθλιώτερον διακείμενοι, και γαστρός ένεκεν πάντα ποιούντες;» («Εις τους ανδριάντας», ΙΖ .)

«(Οι Έλληνες φιλόσοφοι) ποτέ δεν έκαμαν το σωστό, αλλά ήσαν δειλοί, φιλόδοξοι, αλαζόνες και είχαν ασυλλόγιστα πάθη» («Εις τον μακάριον Βαβύλαν», λόγος Β , παρ. στ).
Οι τρεις ιεράρχες λοιπόν προστάτες ποιων γραμμάτων είναι?
Αν πρέπει ντε και καλά να είναι προστάτες κάποιων γραμμάτων μπορούν να αποκαλούνται προστάτες μόνο των εκκλησιαστικών γραμμάτων και τίποτα παραπάνω.
Έχει γίνει πρόταση ήδη πριν έναν χρόνο να τους αφαιρεθεί ο τίτλος των προστατών των γραμμάτων διότι δεν τους αξίζει δεν τον δικαιούνται και διότι δουλευόμαστε μεταξύ μας κολυμπώντας στην ευτυχία της ιστορικής αγνοίας.
Και αυτός ο τίτλος τιμής να δοθεί εκεί που πρέπει, αρμόζει και αξίζει. ΣΤΗΝ ΥΠΑΤΙΑ!!!