Οι ασυνήθιστα θαυματουργές, και παράξενες ασπίδες των αρχαίων Ελλήνων

 Τι ήταν τα περίφημα ιερά όπλα πού υπήρχαν μέσα στο άδυτο του ναού του Απόλλωνος, και τα οποία με θαυμαστό τρόπο βρέθηκαν μπροστά από τον ναό όταν έφθαναν στο τέμενος του θεού οι βάρβαροι Πέρσες για να το συλήσουν;

Μια ιδέα για το τί μπορεί να ήταν κάποιο από τα ιερά αυτά όπλα μας δίνει ό θρύλος του Άβαντος, πού αναφέρεται στην θαυματουργή ασπίδα του «Άβαντεία ασπίς» οι περιπέτειες της οποίας έχουν ως έξης:

Κάποτε κάποιος έφηβος έτρεψε σε φυγή ολόκληρο στράτευμα με την μαγική δύναμη της άσπίδος του, ή οποία αργότερα περιήλθε στον Δαναό, πού την ανήρτησε, αφιερώνοντας την στο Ηραίον του Αργούς.
Ό Λυγκεύς έτόλμησε να ξεκρεμάσει το αφιέρωμα και να το προσφέρει στον γιό του Άβαντα, ό όποιος μόνον με αυτή καθυπέταξε τους αντιπάλους του, διότι ή παρουσία της άσπίδος έτρεπε σε φυγή τους εχθρούς.
Με την παράδοση αυτή συνδεόταν και το πανάρχαιο έθιμο σύμφωνα με το όποιο οι νικητές των αγώνων του Αργούς ελάμβαναν εκτός από τον στέφανο και για έπαθλο μια ασπίδα.
Αυτή την παράδοση περί Άβαντείας άσπίδος χρησιμοποίησε εντέχνως ό Βιργίλιος, για να κολακεύσει τον αυτοκράτορα Αύγουστο, πού ένίκησε τόν Αντώνιο στο Ακτιο (31 π.Χ.).
Οι θεοί ετάχθησαν τάχα υπέρ του Οκταβιανού Αυγούστου και τον έκαναν ικανό να παραλαβή την θαυματουργή ασπίδα, την οποία ό Αινείας φεύγοντας από την Τροία κρέμασε στην πύλη του ναού τού Απόλλωνος στο Ακτιο.

Αλλά δεν ήταν συνηθισμένες ασπίδες και εκείνες του Ηρακλέους και του Αχιλλέως.
Ή Ασπίς Ηρακλέους είναι ένα από τα πιο περίεργα αρχαιοελληνικά κείμενα και αναφέρεται στην περίφημη ασπίδα τού μεγίστου θρυλικού ήρωος του Ελληνισμού.
Ό θείος ποιητής Ησίοδος περιγράφει αυτήν ως ουράνια: «Χερσί γε μήν σάκος είλε παναίολον, ουδέ τις αυτό ούτ' έρρηξε βαλών ούτ' έθλασε θαύμα ίδέσθαι πάν μέν γάρ κύκλω τιτάνω λευκώ τ' έλέφαντι ήλέκτρω θ' ύπολαμπές έην χρυσω τε φαεινω λαμπόμενον, κυάνου δέ διά πτύχες ήλήλαντο...» (στ. 139-143).

Πήρε λοιπόν στα χέρια του την ασπίδα πού ήταν σαν πανάλαφρο μπαλόνι (σάκος παναίολον), πού κανένας ποτέ δεν την έσχισε ή την έσπασε χτυπώντας την, και ήταν θαυμάσιο να την κοιτάζεις. Γιατί ολόκληρη ή κυκλική της επιφάνεια λαμποκοπούσε από τιτάνιο, και από λευκό ελεφαντόδοντο κι από κεχριμπάρι κι άστραφτε από το χρυσάφι το λαμπερό, την διαπερνούσαν δε πολλές βαθυγάλαζες ταινίες...

Από την συνέχεια του κειμένου φαίνεται ότι στην μέση της άσπίδος βρισκόταν ένας δράκος, του όποιου τα μάτια έλαμπαν σαν την φωτιά και πού είχε μια σειρά λευκά δόντια, τρομερά και απλησίαστα.

Ιδιαίτερη προσοχή πρέπει να δώσει κανείς στην αναφορά του Ησιόδου, ότι πάνω στο φρικτό του μέτωπο (τού δράκοντα) πετούσε ή Εριδα ή τρομερή πού ξεσηκώνει ταραχές ανάμεσα στους άνδρες, ή καταραμένη πού συνηθίζει να παίρνει τον νουν και τον λογισμό των ανδρών, εκείνων πού με έχθρα πολεμούν τον γιό τού Διός.

Μήπως ευρισκόμεθα ενώπιον ενός άγνωστου όπλου πού προκαλούσε μανία και πανικό στους εχθρούς; (Αυτό είναι το ερώτημα πού ανακύπτει από το προαναφερθέν σημείο της περιγραφής τού θεϊκού ποιητή Ησιόδου).

Προβληματισμό προκαλούν οι αμέσως ακολουθούντες στίχοι: «τών καί ψυχαί μέν χθόνα δύνουσ' Άϊδος εϊσω αυτών, όστέα δέ σφι περί ρινοΐο σαπείσης Σειρίου άζαλέοιο μελαίνη πύθεται αϊη» (στίχοι 151-153).

Το απόσπασμα αυτό μεταφράζεται ως εξής:
«Οι ψυχές εκείνων μπαίνοντας στην γη χώνονται βαθειά στον Άδη, και τα κόκκαλα τους, μόλις οι σάρκες, πού τα περιβάλλουν, λειώσουν από το κάμα τού Σειρίου, σαπίζουν μέσα στην μαύρη γη».

Στους στίχους αυτούς, όπως υποστηρίζει ό Θεόδωρος Άξιώτης στην «ΑΡΓΩ», τονίζεται ότι ο κυριότερος ρόλος της άσπίδος ήταν εκείνος των ουρανίων ταξιδιών !.

.diodos.gr 



Bookmark and Share

Σχόλια

Ο χρήστης Ανώνυμος είπε…
ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΙΕΡΕΙΣ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΟΝΕΣ ΟΥΡΑΝΟΥ - ΔΙΟΣ - ΑΠΟΛΛΩΝΟΣ ΦΥΛΑΚΕΣ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΑΡΧΕΤΥΠΙΚΗΣ ΓΝΩΣΗΣ ΚΑΙ Η ΣΥΓΚΡΟΥΣΗ ΤΟΥΣ ΜΕ ΤΟ ΘΗΛΥ ΑΜΑΖΟΝΙΚΟ ΥΒΡΙΣΤΙΚΟ ΙΕΡΑΤΕΙΟ

Η ΠΑΝΑΡΧΑΙΑ ΛΥΣΣΑΛΕΑ ΚΑΙ ΘΑΝΑΤΗΦΟΡΟΣ ΠΑΛΗ ΜΕΤΑΞΥ ΗΛΙΑΚΩΝ ΥΠΕΡΟΥΡΑΝΙΩΝ ΑΡΡΕΝΩΝ ΙΕΡΑΤΕΙΩΝ ΚΑΙ ΣΕΛΗΝΙΑΚΩΝ ΑΜΑΖΟΝΙΚΩΝ ΛΑΤΡΕΙΩΝ ΟΠΟΥ ΟΙ ΘΗΛΥΚΕΣ ΙΕΡΕΙΕΣ ΤΗΣ ΣΕΛΗΝΗΣ Ή ΤΗΣ ΤΡΙΜΟΡΦΗΣ ΕΚΑΤΗΣ ΚΥΡΙΑΡΧΗΣΑΝ ΩΣ ΜΑΣΤΙΓΕΣ ΙΕΡΕΙΕΣ ΑΙΜΟΧΑΡΕΙΣ ΜΑΙΝΑΔΕΣ ΚΑΙ ΒΑΚΧΙΔΕΣ ΘΥΣΙΑΖΟΝΤΑΣ ΑΝΘΡΩΠΟΥΣ ΥΙΟΘΕΤΩΝΤΑΣ ΤΗΝ ΠΑΛΙΑ ΛΑΤΡΕΙΑ ΤΟΥ ΒΑΚΧΟΥ ΔΙΔΟΝΤΑΣ ΤΗΣ ΕΝΑΝ ΑΙΜΟΣΤΑΓΗ ΚΑΙ ΑΠΑΙΣΙΟ ΧΑΡΑΚΤΗΡΑ

"ΣΤΗ ΘΡΑΚΗ ΟΠΩΣ ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ ΟΙ ΑΡΣΕΝΙΚΟΙ ΘΕΟΙ ΟΙ ΚΟΣΜΟΓΟΝΙΚΟΙ ΚΑΙ ΟΙ ΗΛΙΑΚΟΙ ΕΙΧΑΝ ΑΠΟΜΟΝΩΘΗ ΣΤΑ ΥΨΗΛΑ ΟΡΗ ΚΑΙ ΣΤΙΣ ΕΡΗΜΕΣ ΠΕΡΙΟΧΕΣ - Ο ΛΑΟΣ ΠΡΟΤΙΜΗΣΕ ΤΗΝ ΕΡΕΘΙΣΤΙΚΗ ΑΚΟΛΟΥΘΙΑ ΤΩΝ ΓΥΝΑΙΚΕΙΩΝ ΘΕΟΤΗΤΩΝ ΠΟΥ ΥΠΕΝΘΥΜΙΖΟΥΝ ΤΑ ΕΠΙΚΙΝΔΥΝΑ ΠΑΘΗ ΚΑΙ ΤΙΣ ΤΥΦΛΕΣ ΔΥΝΑΜΕΙΣ ΤΗΣ ΦΥΣΕΩΣ - ΟΙ ΛΑΤΡΕΙΕΣ ΑΥΤΕΣ ΑΠΕΔΩΣΑΝ ΤΟ ΘΗΛΥΚΟ ΓΕΝΟΣ ΣΤΗΝ ΥΠΕΡΤΑΤΗ ΘΕΟΤΗΤΑ - ΣΤΟΥΣ ΘΡΑΚΕΣ ΟΙ ΙΕΡΕΙΕΣ ΤΗΣ ΣΕΛΗΝΗΣ Ή ΤΗΣ ΕΚΑΤΗΣ ΤΗΣ ΤΡΙΜΟΡΦΗΣ ΕΙΧΑΝ ΚΥΡΙΑΡΧΗΣΕΙ ΑΦΟΥ ΥΙΟΘΕΤΗΣΑΝ ΤΗΝ ΠΑΛΑΙΑ ΛΑΤΡΕΙΑ ΤΟΥ ΒΑΚΧΟΥ ΚΑΙ ΤΗΣ ΕΔΩΣΑΝ ΕΝΑ ΑΙΜΟΣΤΑΓΗ ΚΑΙ ΑΠΑΙΣΙΟ ΧΑΡΑΚΤΗΡΑ ΕΙΧΑΝ ΟΝΟΜΑΣΘΗ ΒΑΚΧΙΔΕΣ ΣΑ ΝΑ ΗΘΕΛΑΝ ΝΑ ΔΕΙΞΟΥΝ ΤΗ ΝΙΚΗ ΤΟΥΣ ΝΑ ΤΟΝΙΣΟΥΝ ΤΗΝ ΚΥΡΙΑΡΧΙΑ ΤΟΥΣ ΤΗΝ ΥΠΕΡΤΑΤΗ ΒΑΣΙΛΕΙΑ ΤΗΣ ΓΥΝΑΙΚΑΣ ΚΑΙ ΤΗΝ ΟΛΙΚΗ ΕΠΙΚΡΑΤΗΣΙ ΤΗΣ ΠΑΝΩ ΣΤΟΝ ΑΝΔΡΑ - ΗΤΑΝ ΔΙΑΔΟΧΙΚΑ ΜΑΣΤΙΓΕΣ ΚΑΙ ΙΕΡΕΙΕΣ ΑΙΜΟΧΑΡΕΙΣ ΠΟΥ ΘΥΣΙΑΖΑΝ ΑΝΘΡΩΠΟΥΣ ΚΑΙ ΕΙΧΑΝ ΤΑ ΙΕΡΑ ΤΟΥΣ ΜΕΣΑ ΣΕ ΑΓΡΙΕΣ ΚΟΙΛΑΔΕΣ ΚΑΙ ΑΠΟΜΕΡΕΣ - ΓΥΜΝΕΣ ΜΟΡΦΕΣ ΛΑΓΝΟΙ ΧΟΡΟΙ ΤΟΥ ΔΑΣΟΥΣ... ΕΠΕΙΤΑ ΓΕΛΟΙΑ ΚΑΙ ΜΙΑ ΜΕΓΑΛΗ ΚΡΑΥΓΗ ΚΑΙ ΕΚΑΤΟ ΒΑΚΧΙΔΕΣ ΕΠΕΦΤΑΝ ΠΑΝΩ ΣΤΟ ΞΕΝΟ ΕΤΟΙΜΕΣ ΝΑ ΤΟΝ ΞΕΚΑΝΟΥΝ - ΕΠΡΕΠΕ ΝΑ ΟΡΚΙΣΘΗ ΥΠΟΤΑΓΗ ΣΕ ΑΥΤΕΣ ΚΑΙ ΝΑ ΥΠΟΤΑΧΘΗ ΣΤΙΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΕΣ ΤΟΥΣ Ή ΝΑ ΧΑΘΗ - ΤΗ ΝΥΧΤΑ ΜΕ ΦΙΔΙΑ ΤΥΛΙΓΜΕΝΑ ΓΥΡΩ ΑΠΟ ΑΠΟ ΤΑ ΧΕΡΙΑ ΤΟΥΣ ΕΚΑΝΑΝ ΓΟΝΑΤΙΣΤΕΣ ΤΗΝ ΠΡΟΣΕΥΧΗ ΜΠΡΟΣΤΑ ΣΤΗΝ ΤΡΙΠΛΗ ΕΚΑΤΗ - ΑΛΛΟΙΜΟΝΟ ΟΜΩΣ ΣΤΟΝ ΞΕΝΟ ΑΛΛΟΙΜΟΝΟ ΣΤΟΝ ΙΕΡΕΑ ΤΟΥ ΔΙΑ Ή ΤΟΥ ΑΠΟΛΛΩΝΟΣ ΠΟΥ ΠΛΗΣΙΑΖΕ ΕΚΕΙ ΓΙΑ ΝΑ ΤΙΣ ΚΑΤΑΣΚΟΠΕΥΣΗ ΤΟΝ ΚΟΜΜΑΤΙΑΖΑΝ ΑΜΕΣΩΣ - ΟΙ ΙΕΡΕΙΣ ΟΜΩΣ ΤΟΥ ΔΙΑ ΚΑΙ ΤΟΥ ΑΠΟΛΛΩΝΑ ΑΠΑΝΩ ΣΤΙΣ ΨΗΛΕΣ ΚΑΙ ΕΡΗΜΕΣ ΚΟΡΥΦΕΣ ΤΗΣ ΑΝΕΜΟΔΑΡΜΕΝΗΣ ΘΡΑΚΗΣ ΕΝΟΙΩΘΑΝ ΟΤΙ ΕΞΑΣΘΕΝΟΥΝ ΚΑΙ ΥΠΟΤΑΣΣΟΝΤΑΙ ΣΤΗΝ ΕΚΑΤΗ ΠΟΥ ΑΠΛΩΝΕ ΤΗΝ ΚΥΡΙΑΡΧΙΑ ΤΗΣ ΣΤΙΣ ΦΛΟΓΙΣΜΕΝΕΣ ΠΕΔΙΑΔΕΣ ΚΑΙ ΑΡΧΙΖΕ ΝΑ ΑΠΕΙΛΗ ΤΟΥΣ ΒΩΜΟΥΣ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ ΤΟΥ ΦΩΤΟΣ ΑΠΟ ΤΟ ΒΑΘΟΣ ΤΗΣ ΚΡΥΠΤΗΣ ΤΗΣ"

Ο ΕΔΟΥΑΡΔΟΣ ΣΥΡΕ ΣΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΤΟΥ "ΟΙ ΜΕΓΑΛΟΙ ΜΥΣΤΕΣ" ΕΧΕΙ ΕΝΤΟΠΙΣΕΙ ΚΑΙ ΕΞΙΣΤΟΡΕΙ ΠΕΡΙΓΡΑΦΟΝΤΑΣ ΔΡΑΜΑΤΙΚΩΣ ΣΤΟ ΚΟΡΥΦΑΙΟ ΚΕΙΜΕΝΟ ΤΗΣ ΘΕΜΑΤΙΚΗΣ ΕΝΟΤΗΤΑΣ "ΟΡΦΕΑΣ" ΤΟΝ ΦΟΝΙΚΟ ΠΑΝΑΡΧΑΙΟ ΠΟΛΕΜΟ ΜΕΤΑΞΥ ΤΩΝ ΥΒΡΙΣΤΙΚΩΝ ΘΗΛΕΙΩΝ ΣΕΛΗΝΙΑΚΩΝ ΙΕΡΕΙΩΝ - ΜΑΙΝΑΔΩΝ ΚΑΙ ΤΩΝ ΑΦΑΝΙΖΟΜΕΝΩΝ ΗΛΙΑΚΩΝ ΚΑΙ ΟΥΡΑΝΙΩΝ ΑΡΡΕΝΩΝ ΙΕΡΑΤΕΙΩΝ


http://kalxas.pa-sy-a.gr/2009/11/07/12-00/pa-sy-a_kalxas_2009-11-07_12-00.htm#plohghsh_05


http://kalxas-pa-sy-a.blogspot.com/2010/07/blog-post.html
Ο χρήστης Αρχαιολόγος είπε…
Προσέχτε λίγο τι γράφετε γιατί αλλάζετε το νόημα του αρχαίου κειμένου μεταφράζοντας λάθος μια λέξη: "σάκος" στα αρχαία ελληνικά είναι η ασπίδα, όχι το μπαλόνι (!)

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Όνομα

Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο *

Μήνυμα *